Bramy miejskie są istotnym elementem krajobrazu miejskiego w wielu miejscowosciach Pomorza.  Brama miejska obok baszt i czatowni stanowiła system obronny miasta. Bramy miejskie stanowiły punkt kontrolny u wjazdu do miasta otoczonego murami. Bramy umożliwiały przejazd pojazdów, towarów i zwierząt. Oto historia powstania kilku bram miejskich.

Darłowo. Brama Wysoka
XIV wieczna brama, zwana też Bramą Kamienną lub Murowaną. Jedyna z trzech bram, która ocalała do dziś. Wraz z pozostałymi bramami i z 1500 m murem stanowiła obwarowania miejskie. Budowla czterokondygnacyjna, zwieńczona czterospadowym, namiotowym dachem krytym dachówką.

 

 

Obecny wygląd zawdzięcza remontowi przeprowadzonemu w 1732 roku. Datę tęuwieczniono za pomocą żelaznych prętów na elewacji zachodniej. Z bramy straże obserwowały miasto i okolice oraz alarmowały w przypadku pożaru lub innego niebezpieczeństwa.

Sławno. Brama Koszalińska
Brama obecnie jest budowlą wolnostojącą w południowej części miasta. Budynek założony na planie prostokoąta murowany z cegły ceramicznej pełnej. Otwór przejazdu zamknięty jest ostrym łukiem. Otwory strzelnicze przebudowano na otwory okienne. W ścianach znajdują się otwory otwory maculcowe, czyli ślady po belkach rusztowania (maculcach). Pierwotnie dach był dwuspadowy. W XVIII/XIX wieku dach przebudowano na namiotowy, kryty dachówką. W I połowie XVIII wieku przeprowadzono remont na potrzeby garnizonu wojskowego, a stojące w pobliżu bramy czatownie adaptowano na cele mieszkaniowe. Na początku XIX wieku przeprowadzono remont bramy i przeznaczono ją na potrzeby organizacji młodzieżowych. 

Sławno. Brama Słupska
Brama jest obecnie budowlą wolnostojącą w pobliżu mostu na Moszczenicy. Elewacja wschodnia z trzema blendami oraz elewacja zachodnia z dwoma blendami, zakończonymi ostrołukowo. Otwory strzelnicze przebudowano na otwory okienne. W I połowie XVIII wieku przeprowadzono remont na potrzeby garnizonu wojskowego. Na początku XIX wieku adaptowano na potrzeby warsztatu wojskowego. W późniejszym czasie służyła jako magazyn.

Szczecin. Brama Królewska
Brama została zbudowana w stylu barokowym w latach 1725-1727 wg projektu G. C. van Wallrawe. Pierwotnie nosiła nazwę Brama Anklamska, a następnie Brama Nakielska. Wchodziła w skład systemu pruskich fortyfikacji Szczecina i łączyła w sobie funkcje militarne z dekoracyjnymi. Brama ozdobiona jest rzeźbami dłuta Bartholome Damarta: figury mitologiczne Marsa i Herkulesa, skrępowanych więźniów, emblematy, trofea, orzeł pruski, złota korona królewska i inne ozdoby. Na zachodniej elewacji 30 czerwca 1999 roku odsłonięto tablicę z brązu poświęconą pamięci więźnia twierdzy szczecińskiej w 1833 roku gen. Dezyderego Chłapowskiego. Obecnie w Bramie Królewskiej znajduje się kawiarnia.

Szczecin. Brama Portowa
Brama została zbudowana w stylu barokowym w latach 1725-1727 wg projektu Gerharda Corneliusa van Wallrawe. Pierwotnie nosiła nazwę Brama Brandenburska, a następnie Brama Berlińska. Po jej wybudowaniu rozebrano Bramę Nową, która zastąpiła zniszczoną w czasie oblężenia miasta przez wojska brandenburskie w 1659 roku Bramę Passawską. Wchodziła w skład systemu pruskich fortyfikacji Szczecina. Brama ozdobiona jest rzeźbami dłuta Bartholome Damarta na elewacji zachodniej i Meyera na elewacji wschodniej. Na zewnętrznej ścianie bramy w dolnej jej części znajdują się dwie toskańskie półkolumny, a nad nimi umieszczono tarczę z monogramem króla Fryderyka Wilhelma I, który ufundował budowę obiektu. Tablica ze złoconym napisem w języku łacińskim informuje o prawach Brandenburgii do Pomorza i Szczecina. W 1719 roku Fryderyk Wilhelm I kupił Szczecin od Szwedów za dwa miliony talarów. 
6 czerwca 1873 roku władze Szczecina podjęły decyzję o likwidacji obwarowań z bramami, ale dzięki staraniom Hugo Lemcke brama ocalała. W 1892 roku przejazd od strony wschodniej zamknięto i ogrodzono żelaznym płotem. W okresie 1902-1932 przed bramą stała fontanna. W czasie II wojny światowej w obawie przed zniszczeniem zdemontowano zdobienia bramy i ukryto w Lesie Arkońskim. Zdobienia te odnaleziono dopiero w 1957 roku i z powrotem zamontowano na bramie. Obecnie w Bramie Portowej znajduje się sklep z wyrobami artystycznymi Cepelia.
Bramy Koszalina 
W latach 1291-1310 wybudowano dookoła miasta nowe, murowane mury warowne. Mury miały 1560 metrów długości i ponad 7 wysokości. Na murach znajdowało się 46 baszt – czatowni otwartych od strony miasta. Ponadto była wieża więzienna i prochowa. Te solidne obwarowania wzmocnione były jeszcze zewnętrzną głęboką fosą. Do miasta można było się dostać jedną z trzech bram: Młyńską – od północy, Nową – od zachodu i Wysoką od południa.

 

Więcej na temat historii miast Pomorza znaleźć można w naszym serwisie partnerskim http://www.ipomorze.pl/

  • darowo brama 3darowo brama 3
  • Darowo brama miejskaDarowo brama miejska
  • brama Darowo 2brama Darowo 2
  • brama portowa szczecinbrama portowa szczecin
  • 400px-Lubinius_grafika_Koszalin400px-Lubinius_grafika_Koszalin
  • sawno brama 2sawno brama 2
  • sawno brama 3sawno brama 3
  • sawno brama supskasawno brama supska
  • sawno bramasawno brama
  • szczecin brama krlewska 2szczecin brama krlewska 2
  • szczecin brama krlewskaszczecin brama krlewska

 

Dodaj Temat

 reklama balticbd

calidozaworarka

 toplaserkoszalinlogo1

baneredu4you1

reklamamchecinski1                                                

teproogłoszenieopracebalticinfo1

lechbudIIetap

logo.rgb

e.sztorc.banner

inwestbohwawy

 

vertaxofertareklama1

banerekfotowoltaika210x240px3

 assetlogolarge

 

balticinfopl

 

dermalogicalogo1


logonieruchomosci ew1

logopraxis

pamprofil

 

4mobile

banerbogurscy
 banerek1
logo just
 
MAPA STRON I II
stat4u