fotprezes1Mieszkańcy Pomorza Zachodniego – jako pierwsi w Polsce – mogą skorzystać z preferencyjnych pożyczek na zakup samochodów elektrycznych. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie na początku lipca wprowadził innowacyjny program pożyczek dla osób fizycznych. O szczegółach nowego rozwiązania, a także innych proekologicznych projektach, wdrażanych przez Fundusz opowiada Jacek Chrzanowski – Prezes Zarządu WFOŚiGW w Szczecinie

- Na jakie wsparcie z zakresu ochrony środowiska mogą liczyć mieszkańcy Pomorza Zachodniego- w tym firmy- w ramach działalności Funduszu?

- Firmy mogą liczyć na wsparcie ze środków statutowych w ramach naszych priorytetów: gospodarka wodno-ściekowa, gospodarka odpadami, odnawialne źródła energii. Mogą również korzystać ze środków unijnych, bo Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego jest dedykowany również przedsiębiorcom. Dzięki pomocy Funduszu można sfinansować instalacje, wykorzystujące zieloną energię. Pozwala na to program Prosument.

- Jakim cieszy się zainteresowaniem ten program?

- Zainteresowanie jest bardzo duże. Liczba wniosków, które są procedowane w szczecińskim Funduszu w ramach programu Prosument to około 50% wszystkich projektów, realizowanych w Polsce. Sądzę, że dobrze wypromowaliśmy ten program, dlatego owocuje to dużą liczbą projektów, które są wdrażane na terenie naszego województwa.

- Skąd pomysł, żeby do oferty Funduszu wprowadzić kolejne – po programie Prosument – rozwiązanie dedykowane osobom fizycznym?

- Ekofundusze – program pożyczek dla osób fizycznych wprowadziliśmy jako alternatywę dla kredytów, które były oferowane w ramach współpracy z Bankiem Ochrony Środowiska i Bankami Spółdzielczymi. Na uruchomienie nowego rozwiązania wpływ miał także duży sukces programu Prosument, który wciąż bije rekordy popularności. Wszystko wskazuje na to, że do końca roku będziemy mieć około 2 tysięcy umów na dofinansowanie instalacji odnawialnych źródeł energii. Rozwijając sieć Punktów Obsługi Programu w Szczecinie, Koszalinie i Szczecinku przekonaliśmy się, że współpraca z osobami fizycznymi jest bardzo efektywna. Wprowadzenie programu mikropożyczek jest tego konsekwencją.

logo

- Jakie są najważniejsze różnice między nowym programem, a kredytami, oferowanymi do tej pory we współpracy z bankami?

- Program oferuje umorzenie 20% kwoty pożyczki. Oprócz tego prowizja jest niższa, niż w przypadku udzielanych w bankach kredytów. Jestem przekonany, że dla wielu osób będzie to atrakcyjna forma finansowania inwestycji proekologicznych.

- Jakie warunki finansowania oferuje program mikropożyczek?

- Finansujemy 100% kosztów kwalifikowanych. Pożyczka, oprocentowana na 2%, może zostać zawarta na długi okres – 15 lat. W przypadku małych instalacji fotowoltaicznych oznacza to, że obciążenie budżetu rodzinnego po zrealizowaniu takiej inwestycji nie będzie zbyt duże. W wielu przypadkach będzie to kwota poniżej 100 złotych miesięcznie. Mieszkańcy będą mieć instalacje, która produkuje prąd na ich potrzeby. Będą to więc realne oszczędności w budżecie domowym.

- Program daje beneficjentom wybór spośród 7 linii kredytowych. Jakie inwestycje można sfinansować?

- Jako pierwszy Fundusz w Polsce wprowadziliśmy możliwość dofinansowania zakupu pojazdów elektrycznych. To nie tylko przyjazne środowisku samochody, ale także skutery i rowery o napędzie elektrycznym – z zerową emisją dwutlenku węgla do atmosfery. Ponadto można sfinansować między innymi montaż instalacji odnawialnych źródeł energii; kompleksową termomodernizację domów jednorodzinnych, obejmującą m. in. wymianę okien i drzwi na energooszczędne; usuwanie azbestu czy budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Zawsze staramy się odpowiadać na potrzeby naszych beneficjentów i środowiska. Pojazdy elektryczne to trend, który jest zauważalny w Europie już od kilku lat. Sprzedaż takich aut rośnie o kilkanaście procent rocznie. Poszczególne kraje Europy, w tym lider w tej dziedzinie - Norwegia, wprowadzają nowe obostrzenia, dotyczące użytkowania samochodów spalinowych. Finlandia chce całkowicie wyeliminować pojazdy, emitujące spaliny - po 2025 roku mają tam jeździć tylko samochody elektryczne. Zdecydowaliśmy się na uruchomienie programu, żeby Szczecin, który jest utożsamiany z zielenią i nowymi, ekologicznymi inicjatywami, był ogólnopolskim liderem także w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu.

- Jakie działania podejmuje Fundusz, by w Szczecinie powstały kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych?

- Od 2 lat rozmawiamy o rozwoju takich stacji z Prezydentem Szczecina. Pierwsze z nich – w oparciu o dofinansowanie z WFOŚiGW w Szczecinie – powstaną jeszcze w tym roku. Przedsiębiorcy i samorządy – dzięki pożyczkom ze środków Funduszu – także mogą sfinansować taką infrastrukturę.

- Jak w Pana opinii może wyglądać przyszłość ekologicznego transportu w Szczecinie?

- Oprócz samochodów osobowych odrębnym zagadnieniem jest transport publiczny. W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego są pieniądze na autobusy elektryczne i hybrydowe, a także tramwaje. Transport w centrach miast powinien być oparty na takich właśnie pojazdach.

- Czy według Pana, mieszkańcy zachodniopomorskiego dbają o ekologię i postawy proekologiczne – na przykład u dzieci?

- Jako województwo w wielu dziedzinach jesteśmy liderem. Są liczne przykłady rozwiązań ekologicznych, które służą mieszkańcom i poprawiają komfort ich życia. Na terenie regionu istnieje wiele ośrodków, w których prowadzi się edukację ekologiczną. Finansujemy również programy, które są realizowane w szkołach i przedszkolach. Z roku na rok świadomość ekologiczna jest na coraz wyższym poziomie.

 

Rozmawiał:

Tomasz Wojciechowski

 

Foto: foto-team.pl

 

Dodaj Temat

 reklama balticbd

calidozaworarka

 

reklamamchecinski1

 

lechbudIIetap

 

inwestbohwawy

 

vertaxofertareklama1

banerekfotowoltaika210x240px3

 assetlogolarge

 

balticinfopl

 

dermalogicalogo1


logonieruchomosci ew1

logopraxis

pamprofil

 

4mobile

banerbogurscy
 banerek1
logo just
 
MAPA STRON I II
stat4u