marekjanuspraxis1Rozmowa z Markiem Janusem, lekarzem chirurgiem, prezesem Prywatnej Lecznicy Chirurgicznej Praxis w Koszalinie.

- Nadal spora grupa osób, cierpiących na różne dolegliwości zdrowotne, zamiast udać się do specjalisty, woli skorzystać z porady na forach internetowych. Wielu z nas urzeka też magia reklam medycznych. Dlaczego tak się dzieje?
- Ponieważ mamy ogromny dostęp do informacji, co stanowi problem. Bowiem rzetelność tych wiadomości i porad medycznych pozostawia wiele do życzenia. Rynek reklamowy produktów farmaceutycznych i leków wart jest wiele miliardów, dlatego będzie się wmawiać ludziom, że potrzebują czegoś, co nie koniecznie im przecież pomoże, czy poprawi stan ich zdrowia. Odbiorcy nie przyjdzie do głowy, że chodzi tylko o to, by dany produkt sprzedać. Proszę zobaczyć, jaka jest częstotliwość reklam medycznych w telewizji.

Są już leki i parafarmaceutyki chyba na wszystko. Ponadto, sprytnie wykorzystywany jest fakt, że każdy z nas ma naturalną potrzebę bycia zdrowym, więc zakupi suplement diety, lek przeciwbólowy, czy cudowną maść na stawy.
- Ale przecież ludzie swój rozum mają i potrafią wybrać, co jest dla ich zdrowia dobre. No chyba, że się mylę?
- Nie byłoby problemu, gdyby oferowano nam leki obojętne dla zdrowia. Tak niestety nie jest. Największym zagrożeniem jest to, że mamieni obietnicą szybkiego, bezproblemowego powrotu do lat młodości i świetnej kondycji, wybieramy leki z reklam zamiast wizyty u specjalisty. Co ma potem nieodwracalne, zgubne skutki. Przychodzi ciężko schorowany pacjent i mówi: "No, ale ja brałem te tabletki i one miały mnie uratować". Nie ma cudownego leku na stawy, w formie tabletek, lub maści. Nie stajemy się młodsi, co potwierdza genetyka, a i tryb życia robi swoje. Między bajki więc można włożyć reklamy, w których osoby w podeszłym wieku, po nasmarowaniu sobie kolana grają w ping-ponga, biegają i są cały dzień "na chodzie". Bo problemem są nie tylko wady serca, ale i różne dolegliwości wynikające ze zmian zwyrodnieniowych w układzie kostno-stawowym. Bardzo trudno uwierzyć w to, że te dolegliwości całkowicie znikną po zażyciu cudownego preparatu.

lekarstwaszkodza- A co Pan sądzi o suplementach diety i probiotykach?
- Suplementy diety przede wszystkim nie są lekami. Mają w swoim składzie śladową ilość potrzebnych do codziennego funkcjonowania witamin. Badania skandynawskie na przykład wykazały, że nieodpowiednie stosowanie różnego rodzaju suplementów diety i witamin, może spowodować więcej złego, niż dobrego. Łatwo można przesadzić z ilością, a co za dużo to niezdrowo. Weźmy na przykład taki magnez. Łykanie samych tabletek zawierających magnez, nie uwolni nas od skurczu nóg, gdyż jest w nich tylko śladowa ilość tego pierwiastka, a nasz organizm potrzebuje więcej. Inny przykład- wie Pan na co działa popularna u nas żurawina?
- O ile się orientuję, to na problemy z drogami moczowymi.
- Brawo. Ludzie się nią leczą i jest to popularne zjawisko. Tyle tylko, że sama w sobie żurawina zawiera tak niewielką ilość leczniczych substancji, że musiałby Pan zjeść jej chyba z tonę, by dało to odczuwalny efekt. Choroby układu moczowego lepiej pozostawić specjaliście- urlologowi.
- W telewizji pojawia się wiele rozmaitych reklam leków przeciwbólowych. Które są najmniej szkodliwe?
- Środki przeciwbólowe, przynajmniej niektóre, posiadają dodatkowo jeszcze działanie przeciwgorączkowe i przeciwzapalne. Najbardziej szkodliwe są te, z grupy leków zawierających ibuprofen. Najbardziej popularna jest chyba Pyralgina, choć widziałem też reklamę na przykład Ketonalu. Leki przeciwbólowe powinno się stosować krótko i doraźnie, gdyż mają naprawdę wiele różnych skutków ubocznych. Jest tego cała, długa lista. Jednym ze skutków może być poważna choroba żołądka, albo zaburzenie czynności wątroby. Nie ma przecież leku, który nie powoduje działań ubocznych. Wszystkie należy stosować z rozwagą, konsultując to najlepiej z lekarzem.
- Jak więc rozróżnić dobrą, autentyczną informację medyczną, od treści komercyjnej?
- Aby przebrnąć przez ten natłok informacji i reklam który nas atakuje, wyłuskać z tego to, co cenne, musimy po prostu zachować zdrowy rozsądek. Bo reklama ma z założenia nas zachęcić, nie patrząc na to, co nam potrzebne.

 

Rozmawiał: Tomasz Wojciechowski

Dodaj Temat

 baner eskimos balticinfo

 

 

ekosunreklama1a

 

PRAXISreklamalogo

 

logo 03baner

 

 

BANERTYSZKAM

 

 

37383535 1900590956653476 8181025753773637632 n

 

 

 

toplaserbaner

 

 edu4ujesien

 

reklamamchecinski1

 

e.sztorc.banner

   

lechbud3etap

 

 

psw

 

balticinfopl



 

 

 

 
 
 
 
MAPA STRON I II
stat4u